WELCOME

;
;

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

BANTU PERNIAGAAN OKU

PENGIKUT JEBAT_BERANI

Saturday, February 20, 2010

TAK SANGKA YANG SELAMATKAN SAYA ITU TOK GURU HAJI HADI


(GAMBAR: Ahamad menunjukkan kawasan beliau diselamatkan oleh Abdul Hadi dan keluarganya.)
MARANG, 19 Feb: “Saya tak sangka yang selamatkan saya Tok Guru (Presiden PAS).” Itulah perkataan yang keluar dari mulut Ahamad Mat Zin, 58, mangsa lemas di pantai Rusila, Ahad, 14 Februari lalu.

Beliau bersyukur kepada Allah dan terima kasih kepada Presiden PAS dan keluarga yang telah berusaha membantunya, lapor akhbar mingguan Siasah dalam keluarannya hari ini.

Katanya, dia tidak mengetahui siapa yang menyelamatkannya dan hanya menyedari Tuan Guru Abdul Hadi beserta anak dan menantu memapahnya setelah berada di tepi pantai.

Dalam kejadian Ahad lepas, ketika Presiden PAS itu bersama keluarga memancing di pantai Rusila, berhampiran rumahnya, tiba-tiba seorang wanita menjerit meminta tolong kerana ada orang lemas di tengah laut.

Melihat itu, Abdul Hadi telah mengarahkan anaknya, Abdul Rahman, 28 tahun, terjun ke laut segera menyelamatkan mangsa itu. Abang Abdul Rahman, Khalil kemudian turut serta membantu menariknya ke tepi.

Ia kemudiannya dibantu Abdul Hadi dan memapah mangsa ke daratan. Seorang penduduk yang melihat kejadian itu kemudiannya mengambil gambar kejadian itu dan memasukkan gambarnya ke dalam facebook beliau.

Kemudian barulah peristiwa itu mula tersebar.

Menurut mangsa itu, Ahamad, pada mulanya dia mandi di kawasan air paras dada, tetapi tiba-tiba dipukul ombak besar dan dihanyutkan ke tempat yang lebih dalam di samping arus berpusar di bahagian bawah.

Beliau yang bergelut kira-kira setengah jam dalam situasi genting itu menjangkakan sekiranya tidak diselamatkan dalam tempoh 10 minit selepas diberikan bantuan oleh keluarga Presiden PAS itu, mungkin sesuatu yang buruk berlaku kepadanya kerana sudah tidak bermaya lagi.

“Kalau tak selamat dalam masa 10 minit lagi, mungkin habislah saya,” ujarnya yang pertama kali mengalami suasana cemas itu.

Walaupun mahir berenang, namun ketika kejadian yang semakin cemas itu, dia hanya bernafas melalui mulut di samping kerap tertelan air laut.

Sementara itru, kejadian ini turut dirakamkan melalui video dan disiarkan oleh laman web PAS Terengganu, www.buletinonline.net.

Ia dirakamkan oleh salah seorang keluarga Abdul Hadi yang datang untuk menyertai majlis aqiqah cucunya pada hari itu.

Pada awalnya, jurukamera ini mengambil video anak-anaknya yang sedang bermain di pantai.

"Waktu sebelum kejadian Tok Guru sedang memancing kat tepi pantai dengan cucu-cucunya. Selang beberapa minit lepas itu barulah kami sedar kedengaran orang minta tolong memberitahu ada orang lemas," tulisnya dalam ruangan komen video ini.

Menurut beliau, dalam suasana kalut ini, Abdul Hadi sendiri hendak turun ke laut tetapi dihalang oleh keluarganya.

Ekoran itu, anaknya Abdul Rahman, 28 tahun, yang berenang ke laut dan menarik ke tepi. Abdul Hadi bersama anaknya Khalil dan menantunya Zaharudin kemudiannya sama-sama terjun ke laut dan membawa mangsa ke pantai.

"Itupun, dia (Abdul Hadi) tenggelam sekali apabila dipukul ombak besar," katanya.

(GAMBAR: Ahamad menunjukkan kawasan beliau diselamatkan oleh Abdul Hadi dan keluarganya.)

SUMBER : HARAKAH DAILY

JEBAT_BERANI : JIKA SEMUA PEMIMPIN BERJIWA SEPERTI TOK GURU HAJI HADI INSAALLAH HAMBA YAKIN MALAYSIA AKA SELAMAT..TAPI KEBANYAKAN PEMIMPIN YANG ADA HARI INI LEBIH MENGUTAMAKAN KESELAMATAN DAN KESELESAAN DIRI SENDIRI..DAN AKHIRNYA MEREKA LEBIH RELA MELIHAT RAKYAT HIDUP MENDERITA ASALKAN TIDAK MEREKA....

No comments:

Post a Comment