WELCOME

;
;

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

BANTU PERNIAGAAN OKU

PENGIKUT JEBAT_BERANI

Saturday, February 20, 2010

INKUES : KETERANGAN DR SHAHIDAN AKAN DICABAR GOBIND SINGH!!

Debaran samada bekas pembantu Exco Selangor, Teoh Beng Hock di bunuh atau sebaliknya mungkin akan terjawab apabila pakar forensik Thailand, Dr Pornthip Rojanasunand dijangka mendedahkan laporan autopsi kedua beliau apabila prosiding inkues bersambung di Mahkamah Majistret Shah Alam.

Dr Pornthip membuat pendedahan yang mengegarkan negara apabila membuat kesimpulan bahawa kemungkinan 80 peratus Beng Hock dibunuh dan hanya 20 peratus sahaja beliau membunuh diri.

Jelas beliau tanda bulat pada leher mendiang Teoh menunjukkan dia ‘dicekik’ manakala retakan pada tengkorak mangsa bukan satu kecederaan akibat terjatuh lantas menyanggah pakar forensik kerajaan yang mendakwa Teoh membunuh diri.

Dr Pornthip adalah pengarah dan pengasas bersama Institut Pusat Sains Forensik Kementerian Keadilan Thailanad dan dianggap pakar dalam siasatan kes-kes pembunuhan yang rumit.

Pakar forensik itu membuat kesimpulan tersebut berdasarkan kepada tiga faktor penting termasuk laporan bedah siasat yang menyatakan mangsa masih hidup ketika jatuh di tanah, tetapi beliau tidak menemui kecederaan untuk melindungi diri.

Dr Pornthip juga menemui luka-luka yang kelihatan berlaku sebelum mangsa jatuh serta kecederaan pada bahagian dada adalah akibat impak awalan.

Kerajaan negeri Selangor menggunakan khidmat serta kepakaran Dr Pornthip bagi membantu siasatan ke atas kematian Beng Hock.

Bekas setiausaha politik berusia 32 tahun itu ditemui mati di bahagian koridor tingkat lima bangunan Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor dipercayai akibat terjatuh dari tingkat 14, bangunan itu.

Mayat mendiang ditemui dalam keadaan terlungkup .

Beng Hock datang ke pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Selangor yang terletak di tingkat 14, Plaza Masalam pada 5 petang hari Rabu 15 Julai 2009 untuk memberi keterangan berhubung dakwaan penyalahgunaan peruntukan negeri Selangor.

Sehari sebelum kematian Teoh SPRM menyerbu pejabat majikannya, Exco Selangor Ean Yong Hian Wah di bangunan Sekretariat Negeri di Shah Alam untuk mencari dokumen berhubung cara peruntukan negeri dibelanjakan.

Mayat Beng Hock digali semula pada 21 November 2009 bagi menentukan punca sebenar kematian setelah pengumuman Dr Pornthip mengenai kesimpulan beliau menimbulkan keraguan pada keluarga mendiang.

Namun rumusan Pornthip itu disanggah oleh Dr. Shahidan Md Noor dari Hospital Sungei Buloh memberitahu inkues siasatan kematian Beng Hock bahawa kecederaan pada tubuh badan mendiang konsisten dengan mangsa yang jatuh dari tempat tinggi.

Dr. Shahidan juga bersetuju dengan hasil penemuan bedah siasat kali pertama yang dilakukan Dr. Khairul Azman Ibrahim dan Dr. Prashant Naresh Sambekar bahawa kecederaan yang dialami Beng Hock konsisten dengan mangsa yang jatuh dari tempat tinggi.

Peguam keluarga mendiang, Gobind Singh menegaskan pihaknya akan mencabar keterangan Dr Shahidan, khususnya mengenai kesam lebam di leher Beng Hock.

Inkues bagi mengenal pasti punca kematian Beng Hock hari ini bertumpu kepada laporan bedah siasat kedua mendiang yang di lakukan pada akhir tahun lalu.

“Itu pendapat pada masa kini dan kita akan melakukan pemeriksaaan balas terhadapnya, kita ada versi dan pendirian sendiri beberapa penemuan yang telah beliau jumpa. Tetapi apa yang penting bagi saya adalah untuk kita beri perhatian bahawa bukti dia pada hari ini seolah-olah mencadangkan terdapat tekanan pada bahagian leher,"katanya.

Gobind juga berkata apa yang jelas daripada keterangan shahidan ialah beberapa fakta penting tidak dimasukan dalam laporan bedah siasat pertama.

“Saya tidak akan membuat kenyataan lanjut kerana saya belum melakukan pemeriksaan balas terhadapnya, tetapi ia sesuatu yang memberi sinar dari bedah siasat pertama kerana ia tidak menyatakan fakta itu. Saya tidak akan beri komen mendalam mengenai perkara ini kerana ia tidak adil, bair kami lakukan pemeriksaan balas terhadap saksi pada 1 Mac ini. Kami akan mengajukan teori kami kepadanya dan dengar apa yang dia akan katakan, kita perlu adil kepada saksi,”katanya.

Cilok dari : http://greenboc.blogspot.com

JEBAT_BERANI : APAKAH AKAN ADA KEADILAN DALAM KES BENG HOCK INI...BUKAN SAHAJA PIHAK SPRM YANG MENAFIKAN BAHAWA BENG HOCK DIBUNUH..MALAH UM-NO/BE-END JUGA TURUT BERIA-IA MENAFIKAN BAHAWA BENG HOCK DIBUNUH...INI YANG MEMBUATKAN HAMBA BERASA HAIRAN...APASAL PULA UM-NO/EBE-END BERIA-IA MEMBELA SPRM SEHINGGA MEREKA PERNAH MEMBUAT PERHIMPUNAN MENYATAKAN SOKONGAN KEPADA SPRM INI(walaupun yang hadir cuma sepuluh jari)...

APAKAH UM-NO/BE-END JUGA TERLIBAT DISEBALIK KEJADIAN YANG MENIMPA BENG HOCK INI??KITA TIDAK TAHU DAN TIADA SIAPA PUN YANG TAHU MELAINKAN SPRM DAN JUGA UM-NO/BE-END..BUKAN HENDAK MENUDUH TAPI MELIHAT DARI GELAGAT UM-NO/BE-END INI SESIAPA PUN AKAN BERFIKIRAN SEPERTI HAMBA....APA-APA PUN KITA MASIH MENGHARAPKAN AKAN ADA KEADILAN BUAT BENG HOCK...

No comments:

Post a Comment