WELCOME

;
;

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

BANTU PERNIAGAAN OKU

PENGIKUT JEBAT_BERANI

Sunday, February 21, 2010

APAK KATA HARUSSANI BILA SHAHRIZAT KATA BEGINI??


KUALA LUMPUR, Feb 20 — Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil (kiri) berkata beliau menghormati hukuman sebatan di bawah undang-undang Syariah tetapi berpendapat Islam juga membolehkan pendekatan pemulihan dan kaunseling.

“Salah tetap salah tetapi ada banyak cara untuk menangani isu ini termasuk pemulihan dan kaunseling,” kata Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat ketika mengulas lanjut isu merotan tiga wanita Islam wanita berhubung kesalahan seks haram awal bulan ini.

Ketua Wanita Umno itu mengakui hakim-hakim Syariah mempunyai budi bicara untuk mengenakan hukuman sebatan tetapi menekankan, merotan wanita adalah isu sensitif.

Beliau menambah hukuman sebatan juga memberi ruang kepada mereka yang mengambil kesempatan dengan mendakwa kaum wanita di negara ini tiada suara.

Bagaimanapun Shahrizat menafikan mengenakan hukuman sebatan akan menjejaskan imej negara.

“Hanya mereka yang berfikiran sempit akan melihat dari sudut ini,” kata beliau.

Khamis lalu Sisters in Islam (SIS) membidas tindakan Jabatan Penjara melaksanakan hukuman sebatan ke atas tiga wanita Islam berhubung kesalahan mengadakan seks haram dengan menganggapnya sebagai satu diskriminasi terhadap kaum wanita.

SIS berpendapat bahawa melaksanakan hukuman sebatan ke atas mereka tindakan itu secara tidak langsung menggambarkan yang kerajaan cuba menyembunyikan layanan tidak adil dan memalukan ini daripada pengetahuan orang ramai.

Pada Rabu lalu Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata tiga orang wanita Islam telah menjalani hukuman sebatan minggu lalu, menjadikan yang pertama menjalani hukuman ini di bawah undang-undang Syariah kerana mengadakan hubungan seks haram.

Hukuman dijalankan di Penjara Kajang 9 Feb lalu.

Tiga pesalah wanita itu bersama empat lagi pesalah lelaki dihukum sebat mengikut Seksyen 23(2) Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan 1997 (Persetubuhan Haram) yang dijatuhkan Mahkamah Tinggi Syariah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur antara Disember 2009 hingga bulan lalu.

Langkah melaksanakan hukuman sebatan ke atas wanita mencetuskan kontroversi tahun lalu selepas bekas model sambilan, Kartika Sari Dewi Shukarnor yang dijatuhkan hukuman denda RM5,000 dan enam sebatan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan pada 20 Julai lalu setelah mengaku bersalah meminum arak di sebuah hotel di Cherating pada 11 Julai 2008.

Presiden Majlis Peguam Ragunath Kesavan berkata pihaknya juga terkejut dan kecewa dengan kenyataan Hishammuddin semalam bahawa tiga wanita Islam telah menjalani hukuman sebatan yang dikendalikan oleh Penjara Kajang.


Sumber : The Malaysian Insider

JEBAT_BERANI :SEBELUM INI BUKAN MAIN LANTANG LAGI MUFTI PERAK,TAN SRI HARUSSANI MEMBIDAS SISTERS IN ISLAM(Sis) YANG MENYIFATKAN TINDAKAN MEROTAN TIGA WANITA ISLAM ATAS KESALAHAN MEALKUKAN PERSETUBUHAN HARAM SEBAGAI DISKRIMINASI TERHADAP WANITA..

TAN SRI HARUSSANI MENYIFATKAN BAHAWA MANA-MANA PIHAK YANG MEMPUNYAI TANGGAPAN SEDEMIKIAN BERMAKSUD MEREKA TIDAK MEMPERCAYAI HUKUM ALLAH DAN BOLEH DIANGGAP SEBAGAI TERKELUAR DARIPADA ISLAM." ''Orang seperti ini tidak faham hukum Islam, mereka menentang dan membenci hukum Islam kerana terpengaruh dengan orientalis Barat yang menentang Islam.

''Kalau hendak diambil kira hukuman enam kali sebatan itu ia begitu ringan sedangkan asalnya 100 kali sebatan terhadap mereka yang melakukan persetubuhan haram manakala 80 kali sebatan terhadap yang minum arak," KATANYA...

DAN APAKAH TAN SRI AHRUSSANI JUGA BERANI MENEGASKAN PENDAPATANYA ITU BILAMANA BERHADAPAN DENGAN SEORANG PEREMPUAN SEPERTI DATUK SERI SHAHRIZAT ABDUL JALIL YANG TELAH BERKATA,walaupun beliau menghormati hukuman sebatan di bawah undang-undang Syariah tetapi berpendapat Islam juga membolehkan pendekatan pemulihan dan kaunseling.”

APAKAH TAN SRI HARUSSANI BERPENDAPAT APA YANG DINYATAKAN DATUK SERI SHARIZAT INI TIDAK SALAH?DAN JIKA BELIAU BERPENDAPAT KENYATAAN SHARIZAT INI SALAH APAKAH TINDAKAN BELIAU??KEMANA PERGINYA KETEGASAN BELIAU?APAKAH BELIAU TELAH DISERANG PENYAKIT "BISU"SEPATUTNYA TAN SRI HARUSSANI PERLU BERANI MENEGUR KENYATAAN SHAHRIZAT INI SEBAGAIMANA BELIAU LANTANG MENGKRITIK SIS..

ATAU APAKAH TAN SRI HARUSSANI BIMBANG KEDUDUKANNYA BELIAU AKAN TERGUGAT JIKA MENGHENTAM KENYATAAN SHAHRIZAT INI..?APAKAH HARUSSANI LEBIH PENTINGKA KEDUDUKA BERBANDING MARUAH AGAMA YANG BELIAU ANUTI???HARUSSANI PERLU BERLAKU ADIL DALAM MEMBERIKAN TEGURAN KEPADA MANA-MANA PIHA.....

1 comment:

  1. SALAM ABG JEBAT..
    SHAHRIZAT HOK MOLEKNYA LETAK DLM ZOO, BLH KWN DGN ORE UTE.. SUKA HATI DIA NK CAKAP, ORNG MCM SHAHRIZAT NI DAH TAK ADA PEGANGAN AGAMA, LEBIH BAIK KWN DGN ORE UTAN..

    ReplyDelete