WELCOME

;
;

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

BANTU PERNIAGAAN OKU

PENGIKUT JEBAT_BERANI

Friday, February 19, 2010

PAHANG,JOHOR DAN PERLIS TIDAK AKAN MENGADAKAN PERARAKAN MAULIDUR RASUL...APA KATA UMNONGOK???!!!

Johor, Pahang dan Perlis tidak akan mengadakan perarakan sempena sambutan Maulidur Rasul tahun ini, umumnya kerana ia tidak dituntut oleh Islam.

Di Pahang, negeri itu hanya akan mengadakan satu ceramah di auditorium RTM Kuantan, tanpa perarakan besar seperti yang diadakan beberapa tahun lalu, kata pengarah Jabatan Agama Islam Pahang, Datuk Abdul Manan Abdul Rahman.

"Kita tidak buat perarakan, tapi sambutan dalam bentuk ceramah sahaja. Seingat saya kita cuma pernah adakan perarakan sekali saja pada tahun 2008, yang lain lebih banyak kita adakan ceramah," kata Abdul Manan ketika dihubungi.

Jelasnya, keputusan untuk tidak mengadakan perarakan Maulidur Rasul tahun ini diambil setelah mengambil kira keselesaan orang ramai yang akan hadir dan tidak melibatkan hukum ke atas penganjuran perarakan.

"Kita tidak anjurkan perarakan tahun ini bukan sebab hukum tetapi kerana mengutamakan keselesaan orang ramai yang akan hadir kerana ia dibuat waktu malam.

"Kita takut nanti akan hujan, dan perlu juga ambil kira masalah kesesakan," katanya dan menjelaskan belum ada lagi fatwa yang dikeluarkan berhubung penganjuran perarakan seperti itu.

"(Pahang) belum ada lagi fatwa yang katakan tidak boleh (buat perarakan), pandangan ini juga belum diutarakan lagi. Kalau ada (ulama) yang kata tidak boleh, ia perlu dibawa ke dalam Majlis Fatwa Kebangsaan," tambahnya.

Di Johor pula, sambutan tahun ini dijangka tetap meriah walau diadakan tanpa perarakan, kata pengarah Jabatan Agama Islam Johor A Rahman Jaffar.

Katanya, sambutan kali ini akan berlangsung sepanjang bulan dengan aktiviti yang dijadualkan di Masjid Sultan Abu Bakar, Johor Bahru dan juga di masjid-masjid jamek di setiap daerah.

Program di masjid negeri yang akan dihadiri Sultan Johor itu antaranya akan meliputi titah sultan, ceramah dan majlis berzanji.

"Dahulu kita pernah buat perarakan tapi sekarang tidak ada lagi, lagipun acara perarakan ini tidak dituntut oleh Islam" katanya.

Tambahnya, beberapa kumpulan tetap memohon supaya diadakan perarakan tahun ini, namun cadangan itu ditolak oleh Majlis Agama Islam Johor.

Juga difahamkan, negeri itu tidak pernah mengeluarkan apa-apa fatwa berkaitan penganjuran perarakan bagi menyambut hari kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

"Kita fokuskan kepada aktiviti kemasyarakatan seperti gotong-royong membersihkan masjid dan juga kawasan kubur. Kalau tidak, kita bersihkan kubur waktu hari raya sahaja.

"Kalau perarakan pun cuma sekali saja, lepas itu habis. Kalau kita buat aktiviti kemasyarakatan kita boleh buat secara berterusan," katanya lagi.

Sementara itu, Perlis juga tidak akan mengadakan perarakan bagi sambutan kali ini, seperti juga tahun-tahun sebelumnya.

Ini disahkan oleh exco agama Islam negeri Jefri Othman yang berkata, Perlis sememangnya tidak pernah menyambut Maulidur Rasul secara besar-besaran

"Kita memang dari dulu lagi tidak sambut Maulidur Rasul secara besar-besaran seperti negeri lain," katanya.

Sumber: Malaysiakini

JEBAT_BERANI : NAH SEKARANG APA PUAK-PUAK UMNONGOK DAN MEDIA PENGAMPU NAK KATA??!!KALAU SEBELUM INI BUKAN MAIN LAGI DOK MENGHENTAM KERAJAAN PAKATAN RAKYAT PULAU PINANG PIMPINAN LIM GUAN ENG KERANA MEMBATALKAN PERARAKAN MENYAMBUT MAULIDUR RASUL...

PUAK-PUAK UMNONGOK INI MENGATAKAN YANG LIM MENGHINA ISLAM KERANA MEMBATALKAN PERARAKAN MAULIDUR RASUL INI SEDANGKAN DALAM AJARAN ISLAM SEKALIPUN TIDAK ADA MENYURUH KITA MELAKUKAN PERARAKAN INI..HANYA AJARAN ISLAM HADHARI DAN ISLAM 1MALAYSIA SAHAJA YANG ADA BARANGKALI...

DAN KINI APA YANG MEREKA HAMBURKAN KEPADA KERAJAAN PAKATAN RAKYAT PULAU PINANG KEMBALI KEPADA MEREKA SEMULA...APA PULA PUAK UMNONGOK INI HENDAK KATA??MANA PERGI HUJAH-HUJAH MEREKA SEMUA??DAN MENGAPA MEDIA-MEDIA PENGAMPU SENYAP TANPA SEBARANG BERITA??KALAU SESUATU ITU BERKAITAN DENGAN PAKATAN RAKYAT BUKAN MAIN LAGI LAPORANNYA...YANG TAK ADA DIADAKAN...

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA..................................

No comments:

Post a Comment