WELCOME

;
;

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

BANTU PERNIAGAAN OKU

PENGIKUT JEBAT_BERANI

Tuesday, January 19, 2010

ZAHID IBRAHIM : MENGAPA SAYA SAMAN HUDUD??

"Saya saman kerana ia bertentangan dengan perlembagaan dan patut dibuat dalam Dewan Rakyat," kata Datuk Zaid Ibrahim menjelaskan kenapa beliau menyaman kerajaan negeri Kelantan kerana meluluskan undang-undang hudud dalam DUN Kelantan.
*Ikuti penjelasan lanjut Zaid dalam wawancara khas dengan beliau di bahagian akhir ini.

Semasa Datuk dalam Umno dahulu, melalui firma guaman Datuk, Zaid Ibrahim & Co, Datuk telah menyaman undang-undang hudud yang dibawa oleh Kerajaan Negeri Kelantan. Ketika itu, kenapa Datuk bertindak sedemikian. Dan ketika ini, bagaimana hubungan Datuk dengan para pemimpin PAS pula khasnya Tok Guru Nik Aziz sendiri berdasarkan sejarah itu?

Zaid: Saya sudah pun jelaskan banyak kali mengenai perkara ini dan saya pecaya Tok Guru Nik Aziz pun faham mengenainya. Walaupun saya saman PAS, saya bertanding di Kota Bharu, saya masih menang. Kalaulah PAS marah sangat pada saya, tak mungkin saya boleh menang kerusi yang kita kalah 15 tahun. Saya percaya penjelasan saya diterima.

Sebabnya begini...dalam sistem undang-undang negara kita, kita kena ikut perlembagaan. Kalau kita lari daripada perlembagaan seperti Tun Mahathir buat, maka samalah kita dengan Mahathir, buat apa yang dia suka. Soalnya undang-undang jenayah. Undang-undang yang disebut hudud ini sebenarnya undang-undang enakmen jenayah Kelantan tahun 1993.

Masalahnya undang-undang jenayah dalam perlembagaan kita hanya boleh digubal dalam parlimen, tidak boleh digubal dalam Dewan Undangan Negeri walaupun Kerajaan BN sendiri kadang-kadang menggubal undang-undang di peringkat negeri yang bercanggah dengan perlembagaan, itu saya akui.

Saya cuma hendak kemukakan kepada mahkamah bahawa hak persekutuan mesti kekal dengan persekutuan. Hak negeri kekal dengan negeri. Kalau kita tidak jelaskan perkara ini maka kita akan menghadapi masalah kerana setiap Dewan Undangan Negeri mesti menggubal undang-undang jenayah sendiri. Jadi akan bercelaru dalam sistem perundangan.

Jadi tindakan saya itu hanyalah sebagai seorang peguam untuk menjelaskan peruntukan perlembagaan. Memanglah kalau kita fikir, orang politik tidak patut buat macam itu. Boleh mati politik dia. Tapi saya berpegang kepada sesuatu prinsip. Kalau saya rasa hal ini mustahak untuk dijelaskan kepada rakyat, saya perlu jelaskan. Kalau saya tidak maju dalam politik sebab ini tidak mengapalah.

Macam saya dalam BN dulu, kalau saya nak kekal sebagai Menteri pun boleh tapi apabila Kerajaan buat sesuatu yang melampau sangat, saya rasa ini tidak betul. Itu cara sayalah. Saya bukan nak hina PAS atau nak provok PAS atau hina agama. Itu tidak timbul. Cuma soal bidang kuasa siapa yang boleh ubah undang-undang sebegini.

Kes itu telah ditarik balik atau bagaimana?

Zaid: Sebelum kes itu dibicarakan, masa itu Pak Lah Perdana Menteri dan saya masih lagi dalam Umno. Saya pula kena tekanan daripada Umno. Pak Lah minta, melalui Datuk Seri Najib bagitahu saya sebab orang akan menganggap Umno yang suruh saya buat. Jadi saya tersepit. Orang PAS kata saya begini, orang Umno pula kata saya menyusahkan Umno. Jadi saya bagitahu, saya bukan berniat nak menyusahkan Umno tapi bagi saya inilah sepatutnya prinsip yang Umno patut pegang dan jelaskan kepada rakyat tapi mereka kata ini keputusan parti, minta saya tarik balik. Saya sebagai orang yang pada masa itu setia lagi dengan parti, tarik balik.

Selepas keluar dari Umno dan menyertai PKR, Datuk dilihat hilang banyak perkara.Jawatan, perniagaan, bahkan dalam PKR pula Datuk mengalami sedikit tentangan dari dalam. Apa komen Datuk?

Zaid: Saya sudah jangka bila saya masuk ke parti pembangkang ini, saya terpaksa berhenti daripada bisnes saya sebagai peguam kerana kalau saya kekal lagi dalam firma itu sudah tentu firma itu mendapat tentangan dan macam-macam lagi serta menyusahkan orang lain lagi. Jadi saya buat keputusan, tidak apalah, saya berhenti. Saya tidak ada bisnes lain sebenarnya. Jadi saya tidak bimbang sangatlah. Saya tidak ada konsesi apa-apa, jadi saya tidak perlu bimbang tindakan pusat. Pada saya dalam perjuangan politik ini kta kena 'pay the prize'.

Kadang-kadang inilah yang kita lalui. Apa yang kita lalui, kita kena terimalah. Saya tidak rasa kecewa, menyesal seolah-olah adakah keputusan ini keputusan yang baik, tidak pernah terlintas dalam fikiran saya. Saya jelas saya akan memberi komitmen 200 peratus kepada kejayaan Pakatan dan saya rasa kita boleh menang. Apa pun tipu helah BN, saya rasa pilihanraya akan datang kita akan menang dengan syarat kita semua buat pengorbanan jugalah. Kalau kita perlu muafakat, kita muafakatlah. Kalau kita terpaksa tinggalkan pendirian kita sedikit sebanyak, ubah suai sedikit, kita perlulah buat. kalau kita tidak begitu cekap dulu, tidak begitu menjaga kepentingan orang ramai, sekarang ini kita kena pertingkatkanlah. Saya rasa masa telah sesuai.

Ekoran kemasukan Datuk ke dalam PKR juga, ada pemimpin Umno menuduh Datuk lupa diri, Umno telah memberikan kekayaan, kesenangan, segala-galanya kepada Datuk tiba-tiba sekarang Datuk menikam Umno balik. Jadi apa komen Datuk?

Zaid: Itu propaganda Umno. Mereka kata saya kaya. Bila saya tanya kaya bagaimana, mereka tidak jawab pun. Kalau saya dapat banyak dari Umno sudah tentulah mereka senaraikan semuanya. Utusan sudah tentu mengeluarkan ini saham yang saya dapat, ini projek yang saya dapat, tapi tidak ada pun disenaraikan. Saya tidak ada apa-apa. Sebab itu saya berani. Kalau saya kaya kerana Umno saya tak akan berani tinggalkan Umno. Itu dakyah mereka. Pada mereka bila seseorang itu berjaya, mesti sebab Umno.

Saya kata inilah cara Umno mengongkong Melayu. Maksudnya Melayu ni, kalau berjaya, tidak boleh sebab dia sendiri, mesti ada tongkat. Tapi dia kata nak buang tongkat. Kalau buang tongkat, Umno hilanglah. Itu cara Umno mengongkong pemikiran orang Melayu bahawa segala yang ada kerana mereka. Jadi saya tidak ambil kisah sangat tentang hal ini. Saya bukan bangga dengan kekayaan apa pun. Saya tidak mengutamakan kekayaan dalam hidup, saya dari keluarga miskin dahulu dan saya ada apa yang ada, cukuplah. Kalau saya betul-betul kaya seperti yang dikatakan, saya mesti tidak lari. Sebab itu susah orang Umno nak lari masuk ke pembangkang kerana mereka ada sesuatu yang nak dikekalkan.

Datuk Seri Najib dilihat cuba menarik balik sokongan bukan Melayu kepada Umno melalui pendekatan 1Malaysia tetapi dilihat sedikit terkongkong dengan dasar lama mereka seperti perkauman dan isu penggunaan kalimah Allah. Bagaimana Datuk melihat perkara ini?

Zaid: Dia nak buat satu perubahan dalam dasar di negara kita samaada 1Malaysia ke, 2Malaysia ke, hanya akan berjaya jika Umno itu diubah. Pak Lah pun membuat pelbagai janji semasa 2004 dahulu. Kenapa beliau tak buat? Bukan sebab Pak Lah malas. Tapi sebab Umno yang tidak mahu. Manifesto Pak Lah dahulu, integriti, transparensi, perubahan macam-macam. Sebab apa tidak dilaksanakan? Sebab Umno tidak benarkan. Umno adalah Utusan Malaysia. Di situlah Umno.

Najib pula keluarkan 1Malaysia. Tapi beliau tidak boleh ubah Utusan. Najib pun sama seperti Pak Lah. Cakap tak serupa bikin. Jadi jangan bimbang dengan perubahan dalam Umno kerana ia tidak akan berlaku atau mungkin dia tidak berani. Najib tidak mungkin dapat menunjukkan satu kepimpinan yang luar biasa. Saya tidak yakin dia akan berjaya. Dari segi slogan berjayalah.Tapi dari segi dasar yang benar-benar menyelesaikan masalah pokok, Najib tidak boleh.

Soal rasuah, saya tidak dengar apa-apa perubahan lagi dari Najib. Soal masalah antara agama. Masalah kahwin, nikah, cerai, masalah terbaru penggunaan kalimah Allah, Najib tidak boleh selesai sebab Umno itu Utusan. Utusan kata kita tidak boleh benarkan Kristian guna nama Allah. Itu bukan dasar yang workable. Itu dasar keras kepala. Kita tidak boleh tadbir negara dengan cara keras kepala tapi kena cara perbincangan. Saya tidak yakin Najib akan berjaya. Rakyat mesti mengubah sokongan kepada pakatan baru kita boleh berubah secara total sebab kita telah lama dianiaya. Contoh mengenai ISA, Najib bukan main lagi bebaskan tahanan, lepas itu janji akan mansuhkan ISA. Tapi apa yang berlaku hari ini? Tak ada apa-apa yang berubah.

Politik Kelantan agak panas sejak akhir-akhir ini. Ramai yang melihat kerajaan PAS 20 tahun itu akan bermasalah ekoran apa yang berlaku. Apa komen Datuk sebagai orang Kelantan?

Zaid: Saya agak sedihlah. Sudahlah Kelantan tidak ada duit. Royalti minyak Kerajaan tidak mahu beri. Hasil pun tak banyak. Ditambah lagi dengan permasalahan yang melanda. Sudah tentu kita kecewa dengan perkembangan ini. Tapi walaubagaimanapun, dalam Usaha Umno BN nak ambil Kelantan, kita kena menjangka jugalah usaha-usaha perpecahan ini diperbesarkan. Cuma saya harap PAS dapat mengukuhkan balik kedudukan.

Soal perbalahan istana itu agak sukarlah. Biarlah diselesaikan dengan cara lain. Tapi soal pentadbiran, soal kepimpinan negeri, saya rasa eloklah mereka bersatu dan membuat keputusan tertentu, ke arah mana kepimpinan pentadbiran Kelantan harus pergi. Saya rasa sudah sampai masanya untuk mengkaji segala perubahan ataupun untuk mengurangkan politiking kerana kalau istana pun berpecah, pimpinan politik pun berpecah, perkara ini tidak baguslah. Sekurang-kurangya pentadbiran politik lebih baik maka harapnya perkhidmatan awam tidak berpecahlah. Kadang-kadang perkhidmatan awam sesebuah negeri bergantung juga kepada istana. Saya harap ahli politik dan perkhidmatan awam dapat memberikan tumpuan kepada pertadbiran negeri seterusnya dapat mengurangkan permasalahan ini.

Berdasarkan pengalaman Datuk bersama Umno Kelantan, adakah Datuk melihat Umno mempunyai pemimpin yang boleh mengambil alih Kerajaan Kelantan?

Zaid: Umno ada duitlah.Jadi parti yang ada duit ini kita kena awasi jugalah. Macam Sabah dulu jatuh sebab duit jugak. Dengan wang ehsan ini dia mesti guna duit jugak. Dia akan guna untuk menang pilihanraya. Kita tiak boleh mengambil mudah dengan beberapa ratus juta yang sepatutnya rakyat dapat, Umno akan guna duit ini. Sebab itu saya fikir baiklah Pakatan jelaskan perkara ini contohnya isu minyak.

Bagi saya bila Kerajaan tidak beri royalti minyak kepada Kelantan, sepatutnya rakyat Kelantan tidak undi lagi BN sebab ini satu penipuan besar-besaran. Apa sebenarnya wang ehsan? Kalau tidak ada hak langsung kenapa bagi juga? Kenapa tidak bagi kepada Johor atau negeri-negeri lain? Sebabnya mereka rasa berdosa kalau tidak bagi sebab itu wang rakyat. Tindakan BN dalam isu ini pada saya, kalau saya sebagai rakyat Kelantan, saya tidak boleh maafkan dan saya tidak akan undi BN lagi. Tapi tidak semua orang macam itu.Jadi jelas bagi saya, sebagai negeri miskin, kalaulah duit itu diberikan bukankah banyak benda yang boleh dibuat. Macam Datuk Mustafa kata kita tidak ada hak. Kalau tidak ada hak, nak bagi buat apa? Macam Terengganu. 19 tahun bagi royalti tapi bila PAS perintah dia panggil wang ehsan jadi rakyat tahu muslihat mereka ini. Tak perlu rujuk undang-undang antarabangsa. Berbalik kepada soalan tadi, saya bimbang dengan duit yang banyak ini, banyak perkara yang boleh mereka lakukan seperti di Manek Urai dulu. Mereka ada duit banyak, PAS menang tipis sahaja.

Jadi untuk mengatasinya, rakyat Kelantan mesti diberikan kesedaran politik yang tinggi. Yakinkan mereka bahawa masa depan negeri Kelantan, anak cucu mereka bergantung kepada politik yang telus dan jelas. Pakatan Rakyat akan memberi wang ini kepada Kelantan malah kita buat keptusan, sekiranya BN menang di Kelantan, dan kita mentadbir Kerajaan Pusat, kita akan bagi kerana rakyat pilih mereka. Kita kena hormat. Tapi BN mana tahu hormat undang-undang. Moral pun tidak ada. Kita kena sedarkan rakyat Kelantan. Dosa tidak bagi royalti ini tidak boleh dimaafkan. Bila kita bising, barulah ada wang ehsan. Kalau kita tidak bising, wang ehsan pun tidak ada. Patutnya Kelantan menolak BN sebab perkara ini.

Apa harapan Datuk kepada parti-parti dalam Pakatan dan para penyokong?

Zaid: Kita kena terus berkeyakinan. Kadang-kadang saya banyak juga dengar di kalangan kita sendiri pun banyak memperkatakan tentang kelemahan kita. Kumpulan ini mesti begini, kumpulan itu mesti begitu. PAS patut begini, DAP patut begitu, Keadilan patut begini. Saya lebih suka kepada pendekatan bagaimana kita nak tolong. Kalaulah PAS lemah dalam aspek-aspek tertentu, bagaimana kita boleh tolong PAS. Kalau kelemahan Keadilan dalam hal-hal tertentu, bagaimana kita boleh membantu.

Seperti yang saya katakan, Kelantan itu kerajaan PAS tapi PAS juga mesti membantu Keadilan di Kelantan supaya kuat dan kita dapat menangani masalah BN. Saya lebih ingin melihat misalnya di Terengganu secara tradisinya kawasan PAS. Tapi saya harap kita boleh nilai kembali untuk memilih yang terbaik di kalangan Pakatan untuk bertanding di sesuatu kerusi supaya kita boleh menang. Oleh itu perlu kompromi dalam Pakatan. Kita mesti lakukan sebab matlamat kita adalah untuk menang.

Sumber : HarakahDaily.Net

No comments:

Post a Comment