WELCOME

;
;

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

BANTU PERNIAGAAN OKU

PENGIKUT JEBAT_BERANI

Sunday, January 24, 2010

F-5E : MISTERI YANG 'DIMISTERIKAN'

tIsu enjin jet Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) hilang telah "dihilangkan" dengan tercetusnya kontroversi penggunaan kalimah "Allah", sebermulanya tahun 2010.

Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC), Azmi Khalid (gambar kiri) hari ini menggilap ingatan rakyat Malaysia terhadap isu ini, apabila memanggil mesyuarat untuk mendengar taklimat daripada Kementerian Pertahanan berhubung prosedur penyelenggaraan kelengkapan tentera.

Walau bagaimanapun, beliau enggan mengulas secara mendalam, malah meminta agar "jangan membuat kesimpulan terlebih dahulu", apabila diajukan soalan sama ada Perdana Menteri Najib Abdul Razak, yang juga Menteri Pertahanan ketika kejadian itu berlaku, akan dipanggil untuk menghadap PAC.

Bahkan, Azmi Khalid berterus terang bahawa pihaknya tidak akan memanggil pihak-pihak tertentu untuk menghadiri mesyuarat ini, sebaliknya menyerah kepada Kementerian Pertahanan untuk mengaturkan segala-galanya.

Analisis Gong Zheng Bao

Kehilangan enjin jet yang bernilai kira-kira 100 juta ringgit Malaysia ini digemparkan pada hujung tahun 2009, bagaimanapun berakhir dengan pendakwaan terhadap seorang sarjan dan seorang pengarah syarikat sahaja di mahkamah, pada 6 Januari tahun ini.

Satu analisis yang tersiar di Gong Zheng Bao, atau Suara Keadilan edisi bahasa Cina (keluaran 15-30 Januari 2010), telah menyenaraikan 10 soalan yang tidak terjawab sehingga kini berhubung misteri kehilangan dua enjin jet pemintas F-5E TUDM ini. Antaranya,-

1. Iran menyelidik model pesawat F-5 ini mulai tahun 1995. Model asal ini ditampilkan buat kali pertama pada Julai 2004, malah cubaan penerbangan dilakukan pada September 2007. Menurut laporan, enjin jet TUDM hilang pada tahun 2007, iaitu tahun yang sama dengan cubaan penerbangan yang berjaya di Iran. Persoalannya, apakah ada hubungan antara kedua-duanya?

2. Setelah isu kehilangan enjin jet ini terdedah, Amerika Syarikat meminta agar laporan dikemukakan. Menteri Pertahanan Malaysia pula menjawab bahawa laporan akan diserahkan. Persoalannya, mengapa Amerika Syarikat begitu cemas dengan kes kehilangan ini, dan mengapa pula Menteri Pertahanan "cukup bekerjasama" kali ini?

3. Pendedahan ini dilakukan lidah rasmi, iaitu Berita Harian dan New Straits Times. Perkara ini cukup meragukan, memandangkan pendirian kedua-dua akhbar ini amat konservatif, dan biasanya hanya melaporkan apa yang positif terhadap kerajaan. Persoalannya, mengapa pula media ini membuka pekong di dada kerajaan?

4. Sekali imbas, kejadian ini berlaku pada tahun 2007. Mengapa Berita Harian dan New Straits Times memilih untuk mendedahkan kejadian ini dua tahun kemudian, apabila orang sudah tidak ada pada tempatnya? Bahkan, wartawan New Straits Times mendedahkan kejadian ini setelah menemuramah Menteri Pertahanan, Zahid Hamidi (gambar kiri), selepas tamatnya persidangan mesyuarat Dewan Rakyat musim ini. Persoalannya, mengapa wartawan tidak mengajukan soalan ini dalam tempoh ketika dewan rakyat bersidang?

5. Menteri Pertahanan, Zahid Hamidi adalah orang kanan Perdana Menteri Najib Abdul Razak, yang sepatutnya tidak akan mengaibkan PM dengan mendedahkan skandal yang berlaku ketika zaman beliau menerajui kementerian tersebut. Namun, setelah Zahid Hamidi melontarkan sesuatu yang menggemparkan, berita ini pula dikendalikan secara sambil lalu. Persoalannya, apakah tujuan beliau sebenarnya?

6. Kedua-dua Menteri Pertahanan dan Perdana Menteri tetap menafikan penglibatan pegawai tinggi dalam kerajaan atau TUDM dalam kejadian ini. Tetapi, dari peringkat mengeluarkan enjin, mencari pembeli sehinggalah dibawa ke luar negeri, kesemuanya memerlukan tandatangan pegawai tinggi sebagai lampu hijau. Malah, pembelian dan penjualan enjin jet yang sebesar ini semestinya akan menarik perhatian perisik antarabangsa. Persoalannya, apakah pegawai bawahan dapat bertahan untuk menanggung risiko yang sebesar ini? Betulkah tiada pegawai tinggi yang terlibat?

7. Penyelenggaraan pesawat dipertanggungjawabkan kepada syarikat tempatan. Jadi, semua kerja penyelenggaraan dilakukan di dalam negara. Menurut laporan Berita Harian pada 28 Disember 2009, syarikat penyelenggara pesawat mudah menggunakan sesebuah pengkalan tentera, malah tidak perlu membuat pengisytiharan kastam ketika dibawa keluar negara. Tetapi, kelengkapan tentera adalah maklumat sulit untuk negara. Persoalannya, sejauh manakah benarnya kejadian enjin hilang ini hanya melibatkan Kementerian Pertahanan, tanpa melibatkan kementerian yang lain?

8. Menteri Pertahanan mendakwa bahawa enjin jet telah diseludup ke Amerika Selatan pada 20 Disember 2009, dan dilaporkan oleh Berita Harian. Pada 4 Januari 2010, Peguam Negara, Abdul Gani Patail (gambar kanan) pula mengumumkan bahawa enjin jet yang hilang telah diseludup ke Uruguay.

Perbincangan di alam siber pula menyatakan bahawa model pesawat F-5 ini adalah pesawat utama yang digunakan di dunia Barat, semasa zaman perang dingin pada tahun 1980-an. Pembelinya hanya Malaysia, Singapura, Korea, Taiwan dan Iran. Menurut laman tentera China, Argentina sudah tidak menggunakan model pesawat ini sejak tahun 1990-an. Malah, Singapura, Taiwan dan Korea juga merancang agar model pesawat ini tidak digunakan lagi. Persoalannya, apakah benar enjin ini telah diseludup ke Amerika Selatan?

9. Pasaran enjin pesawat terbatas kepada Kementerian Pertahanan negara, dan hanya Kementerian Pertahanan yang mampu menampung kos penyelenggaran pesawat ini. Jadi, pembeli hanya akan mengangguk apabila enjin telah melalui ujian keselamatan. "Jual-beli" sebesar ini hanya akan dicapai apabila kedua-dua pihak saling mempercayai. Persoalannya, bagaimana sindiket jenayah melakukannya?

10. Ahli parlimen Indera Mahkota-PKR, Azan Ismail pernah mempertikaikan mengapa Laporan Audit Negara 2008 tidak merangkumi laporan dari Kementerian Pertahanan? Ketua Audit Negara Malaysia, Haji Ambrin bin Buang menjawab pihaknya tidak menerima laporan daripada Kementerian Pertahanan. Apa yang berlaku di sebaliknya?

Sumber : *Lim Hong Siang ialah Editor MerdekaReview, edisi Bahasa Melayu.

JEBAT_BERANI : KEHILANGAN ENJIN JET F-5E BUKAN SAHAJA MENUNJUKAN KELEMAHAN TUDM AKAN TETAPI JUGA MELIBATKAN KETIDAK TELUSAN PENTADBIRAN NEGARA...

KEHILANGAN ENJIN F-5E YANG BERLAKU 2 TAHUN LALU HAMPIR-HAMPIR 'DIHILANGKAN' DARI PENGETAHUAN RAKYAT OLEH INDIVIDU 'TERTENTU' DEMI MENJAGA KEPENTINGAN PIHAK 'TERTENTU' YANG TIDAK KITA KETAHUI....

KEGAGALAN KETUA AUDIT NEGARA MENGESAN PERKARA INI DALAM LAPORAN AUDIT NEGARA BAGI TAHUN 2007 DAN 2008 AMAT-AMAT MERAGUKAN..APAKAH LAPORAN AUDIT NEGARA TIDAK MELIBATKAN KEMENTERIAN PERTAHANAN...ALASAN YANG DIKEMUKAN OLEH KETUA AUDIT NEGARA HAJI AMBRIN BIN BUANG BAHAWA KEMENTERIAN PERTAHANAN TIDAK MENGHANTAR LAPORAN ADALAH SANGAT-SANGAT TIDAK BOLEH DITERIMA..

APAKAH KETUA AUDIT NEGARA TIDAK MELAKUKAN APA-APA APABILA TIDAK MENERIMA LAPORAN DARI KEMENTERIAN PERTAHANAN YANG KETIKA ITU DIKETUAI OLEH NAJIB AL-TANTUYA...ATAU KETUA AUDIT NEGARA JUGA TERLIBAT UNTUK MELINDUNGI PIHAK YANG BERTANGGUNGJAWAB 'MENGHILANGKAN' ENJIN F-5E INI...KEGAGALAN KETUA AUDIT NEGARA MENJALANKAN TUGASNYA INI MENIMBULKAN BANYAK PERSOALAN DIKALANGAN RAKYAT MALAYSIA YANG HARUS DIJAWAB BELIAU..

MENAMBAHKAN LAGI KEMUSKILAN BERKAITAN DENGAN KEHILANGAN ENJIN F-5E INI ADALAH PENANGKAPAN SEORANG SARJAN TUDM DAN SEORANG AWAM..APAKAH TIADA SEBARANG PENLIBATAN DARI PEGAWAI ATAS TUDM ATAU PUN DI PIHAK KEMENTERIAN PERTAHANAN..APAKAH BEGITU HEBAT PANGKAT SEOARAN SARJAN SEHINGGA BOLEH MEMBAWA KELUAR ENJIN PESAWAT F-5E TANPA MELIBATKAN PEGAWAI ATASAN...MALAH SEORANG SARJAN TUDM INI BERUPAYA MENYELUDUP KELUAR ENJIN F-5E INI KELUAR NEGARA TANPA DIKESAN OLEH PIHAK KASTAM..

DAN APA YANG LEBIH HEBAT ADALAH KEUPAYAAN SARJAN INI 'MENYEMBUNYIKAN' KEHILANGAN ENJIN F-5E INI SELAMA 2 TAHUN DARI PENGETAHUAN PIHAK TUDM DAN RAKYAT MALAYSIA....KEHEBATAN SARJAN INI MELAYAKAN BELIAU DIBERI PANGKAT TERTINGGI DALAM TUDM MALAH BOLEH DIANUGERAHKAN JUGA MALAYSIA BOOK OF RECORD KERANA BERJAYA MELEPASI KAWALAN KESELAMATAN TUDM BAGI MEMBAWA LARI ENJIN PESAWAT YG BEGITU BESAR...

APA-APA PUN KESIMPULANNYA HAMBA MENGHARAPKAN PANEL YANG DILANTIK MENYIASAT KEHILANGAN ENJIN F-5E INI AKAN MENYIASAT PERKARA INI DENGAN TELUS...RAKYAT MALAYSIA KESELURUHANNYA PERLU DIBERITAHU KEBENARAN DISEBALIK KEHILANGAN ENJIN F-5E INI....

2 comments:

  1. assalamualaikum sahabat..terima kasih krna tuan hamba sudi memberi pndangan dalam blog hamba. hamba tidak tahu sbnrnya tip2 untuk menyusun atur, hanya berpandukan teman2 blog yang lain.. hamba ni bkanlah pandai sngt dalam dunia blogger ni, bru stahun jagung dan masih blajr lagi..

    Blog tuan jebat pun apa kurangnya hebat dari blog hamba. mesti tuan jebat ni sudah lama dalam dunia blog.. Nama blog pn sngguh unik, nama pahlawan melaka dahulu Hang Jebat.. Jebat kalau ikutkan cerita dahulu seorang yang berani dan tidak tunduk kpd pemerintah yang tidak berlaku adil..

    Hari ini pemerintahan kita adalah Najib, seorang yg gila kuasa dan tidak berlaku adil kpd rakyat. semuga Tuan Jebat dapat meneruskan perjuangan Jebat dahulu yg tidak mudah tunduk kepada pemimpin yg tidak adil..tpi cara perjuanganya berbeza, dahulu dengan keris, skarang dengan blog..tapi sama2 untuk memperjuangkan keadilan..

    Tengok Najib sudah takut dengan dunia blog Pakatan rakyat, ini menunjukkan perjuangan kita tidak sia2. Perjuangan kita mesti diteruskan biarpun berbagai dugaan dan cabaran yg datang kerana ingin melihat perjuangan islam menang. kalau nak dikutkan zaman Rasulullah s.a.w kita dahulu susah lagi menyebarkan dakwah dan banyak cubaan yang teruk lagi dan tidak dapat kita bayangkan sehinggakan islam tersebar di seluruh dunia hari ini..Besar sungguh perjuangan Rasulullah s.a.w..

    Pada hari ini kita di uji dengan sikap pemerintahan yg tidak adil,. semuga politik di Malaysia ini akan berubah pada PRU akan datang. Sama2 lah kita meneruskan perjuangan islam kita tidak kira di mana2 mahu pun dalam blog. Perjuangan kita satu je, ingin melihat islam dijunjung tinggi..

    ReplyDelete
  2. waalaikumusalam sahabatku hanes.....terima kasih atas kunjungan dan ulasan yang sangat menarik di blog hamba yang tak seberapa ini...hamba juga masih mentah dalam dunia blogger ini..masih setahun jagung lagi....apa yang hamba paparkan dan suarakan di blog ini adalah sebagai perkongsian dengan para pengunjung sekalian..yang buruk dari hamba yang baik dari allah s.w.t.....perjuangan ini bukan untuk mengejar populariti...perjuangan ini memenuhi tuntutan agama dan bangsa.....semoga kita semua dipelihara allah s.w.t dari 'terpesong atau terkeluar' dari perjuangan yang murni ini....

    ReplyDelete