WELCOME

;
;

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

BANTU PERNIAGAAN OKU

PENGIKUT JEBAT_BERANI

Friday, January 8, 2010

STADIUM RUNTUH : BUAT KERJA TAK IKUT SPESIFIKASI PUNCA STADIUM SEMBAH BUMI....

Gagal patuhi spesifikasi punca stadium runtuh

Bahan dan kualiti hasil kerja yang tidak memenuhi spesifikasi dikenal pasti antara punca utama struktur bumbung kerangka Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, Terengganu, runtuh Jun tahun lepas.

Menurut laporan jawatankuasa siasatan kejadian itu, faktor reka bentuk yang tidak memadai, bumbung yang tidak dibina dengan sempurna dan kawalan kualiti yang tidak dilaksanakan di tapak projek turut menyumbang kepada kejadian tersebut.

Menteri Kerja Raya Datuk Shaziman Abu Mansor yang mendedahkan laporan jawatankuasa siasatan itu hari ini berkata, siasatan juga mendapati pengawasan yang agak kurang ketika kerja-kerja pembinaan selain dilakukan secara tergesa-gesa turut menjejaskan kualiti stadium berkenaan.

Mengulas perkara itu, Shaziman berkata laporan itu telahpun dibentangkan dalam mesyuarat Jemaah Menteri semalam yang juga bersetuju supaya laporan itu diserahkan kepada kerajaan negeri Terengganu, manakala satu lagi salinan dikemukakan kepada pejabat peguam negara, katanya kepada pemberita di Kuala Lumpur.

Shaziman, yang ditemui ketika mengadakan lawatan kerja ke Hubungan Kerinchi Arah Utara Lebuhraya Skim Penyuraian Trafik KL Barat (Sprint) dekat sini, berharap kerajaan negeri Terengganu dapat menggunakan hasil laporan itu untuk mengambil langkah susulan.

"JKR juga telah memaklumkan kepada kerajaan Terengganu supaya kerja-kerja mengubah runtuhan yang ada di kawasan stadium itu boleh dilakukan dan kerja-kerja pembaikan boleh dimulakan," katanya.

Dalam kejadian pada 2 Jun tahun lepas, bumbung stadium berkenaan di Gong Badak yang berharga RM300 juta dan siap dibina pada Mei tahun yang sama untuk Sukan Malaysia (Sukma) ke-12, runtuh secara tiba-tiba.

Ekoran kejadian itu, sebuah jawatankuasa siasatan terdiri daripada 10 wakil daripada pelbagai agensi kerajaan dan badan profesional berkaitan diberi masa enam bulan untuk melaksanakan penyiasatan dan menyiapkan laporan akhir ekoran kejadian keruntuhan bumbung utama stadium berkenaan.

Jawatankuasa itu dipertanggungjawab antara lain untuk mengenal pasti punca kejadian, mengesyorkan langkah-langkah pencegahan bagi mengelakkan kejadian itu berulang dan mengemukakan cadangan pembinaan semula stadium.

Sumber : Bernama

JEBAT_BERANI : PASTINYA WUJUD UNSUR-UNSUR RASUAH DAN PENYELEWENGAN SEHINGGA MENYEBABKAN KERUNTUHAN BUMBUNG STADIUM INI...JIKA TIADA UNSUR RASUAH DAN PENYELWENGAN MASAKAN BUMBUNG STADIUM INI BOLEH RUNTUH...KITA SEMUA SEDIA MAKLUM BUKAN SEDIKIT KOS YANG TERPAKSA DIBAYAR OLEH KERAJAAN TERENGGANU BAGI MEMBINA STADIUM INI...

DAN TIDAK SEPATUTNYA BUMBUNG STADIUM INI RUNTUH SETELAH SETAHUN PEMBINAAN...PERSOALANNYA APAKAH ARKITEK YANG MEMBINA STADIUM INITIDAK MENGIKUT SPESIFIKASI YANG TELAH DITETAPKAN DALAM PEMBINAAN STADIUM INI...DAN BAGAIMANA IANYA BOLEH DILULUSKAN OLEH PIHAK YANG BERTANGGUNGJAWAB MEMERIKSANYA SEBELUM DILULUSKAN...

KERUNTUHAN BUMBUNG STADIUM INI BUKAN SAHAJA MERUGIKAN WANG RAKYAT..MALAHAN IANYA TURUT BOLEH MERAGUT NYAWA RAKYAT JIKA KEJADIAN BUMBUNG RUNTUH INI BERLAKU SEMASA STADIUM DIPENUHI DENGAN PENONTON...DAN JIKA IANYA BERLAKU SIAPAKAH YANG AKAN BERANI UNTUK BERTANGGUNGJAWAB???SEMOGA KEJADIAN SEUMPAMA INI TIDAK BERULANG LAGI...

No comments:

Post a Comment