WELCOME

;
;

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

BANTU PERNIAGAAN OKU

PENGIKUT JEBAT_BERANI

Wednesday, December 9, 2009

PINJAMAN PENDIDIKAN : KERAJAAN KEDAH BERI DISKAUN 25%

Kedah beri potongan 25 peratus langsai pinjaman pendidikan

ALOR SETAR: Kerajaan Kedah akan mengambil tindakan tegas terhadap penerima pinjaman pelajaran yang gagal menjelaskan hutang, sebaliknya diskaun 25 peratus diberi mulai Januari ini kepada mereka yang melangsaikan hutang.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, berkata sehingga semalam terdapat seramai 3,096 peminjam tidak aktif yang berhutang berjumlah RM18,373 juta dengan Lembaga Biasiswa Kedah dan cuma 1,088 sahaja yang aktif.

"Tindakan ini termasuk mendaftarkan nama peminjam dan penjamin dengan CTOS (Credit Tip Off Service) supaya mereka susah apabila hendak membuat pinjaman," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat mingguan Exco di sini, hari ini.

Azizan berkata, Lembaga Biasiswa Kedah cuma dapat mengutip balik pinjaman sebanyak RM1.376 juta tahun ini sehingga November lalu manakala RM1.692 juta pada tahun lalu.

"Sebagai insentif, kita akan beri diskaun potongan 25 peratus kepada peminjam yang menjelaskan baki pinjaman mereka mulai Januari ini. Kita juga akan mencari mereka sehingga di rumah dan tempat kerja.

"Kita akan berbincang dengan majikan mereka. Setakat ini Jabatan Pendidikan Kedah memberi kerjasama untuk memotong gaji kakitangannya," katanya.

Beliau berkata, peminjam yang meninggal dunia, penjamin dilepaskan dari tanggungjawab sebaliknya waris peminjam yang akan membayar balik baki hutang.

Katanya, Lembaga Biasiswa akan melantik panel peguam untuk mengambil tindakan terhadap peminjam engkar dan mereka (peminjam) akan menanggung segala kos guaman. - Bernama

Sumber : Berita Harian

JEBAT_BERANI : LANGKAH YANG DIAMBIL OLEH KERAJAAN KEDAH INI DISIFATKAN SANGAT ADIL KEPADA PEMINJAM PENDIDIKAN DENGAN LEMBAGA BIASISWA KEDAH.LANGKAH INI BUKAN SAHAJA AKAN MENGGALAKKAN PEMINJAM MENJELASKAN HUTANG,NAMUN PADA MASA YANG SAYA AKAN MENGGURANGKAN BEBAN YANG DITANGGUNG OLEH PEMINJAM.

DIHARAPKAN LANGKAH INI JUGA AKAN DITURUTI OLEH LAIN-LAIN NEGERI YANG MENYEDIAKAN PINJAMAN PENDIDIKAN DAN JUGA PTPN.DENGAN INI MAALAH PINJAMAN TIDAK BERBAYAR DAPAT DISELESAIKAN.

2 comments:

  1. ptptn n tabung kemahiran juga patut bagi insentif sebegini ..ramai lagi peminjam x bayar ..tapi jika dapat hapuskan lagi bagus tp mgkin mustahil ..

    ReplyDelete
  2. SEMEMANGNYA RAKYAT MALAYSIA LAYAK DAN PATUT DISEDIAKAN PENDIDIKAN PERCUMA..NAMUN DISEBABKAN OLEH PEMIMPIN KORUP YANG MEMJADIKAN PENDIDIKAN SEBAGAI SATU CABANG PERNIAGAAN BAGI KERAJAAN '1MALAYSIA' MAKA HAK RAKYAT MEMDAPATKAN PENDIDIKAN PERCUMA DINAFIKAN

    ReplyDelete