WELCOME

;
;

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

BANTU PERNIAGAAN OKU

PENGIKUT JEBAT_BERANI

Friday, December 25, 2009

1MALAYSIA : BUKAN PINDA YANG KU MAHU,TAPI KU MAHU MANSUHKAN SAJA

Kajian pinda ISA libatkan lima isu utama

Kajian ke arah meminda Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) mengambil kira lima isu pokok dan rang undang-undang pindaannya akan dibahaskan pada sidang akan datang Dewan Rakyat, kata Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Lima perkara asas itu: kuasa-kuasa menteri yang terlalu luas, tempoh tahanan yang berpanjangan setiap dua tahun, hak dan layanan terhadap orang tahanan, tanggapan negatif bahawa akta kontroversi itu bagi tujuan politik dan juga isu penahanan tanpa perbicaraan mahkamah.

Menteri dalam negeri juga berkata, selain lima perkara itu, jawatankuasa teknikal pindaan ISA turut membuat perbandingan dengan undang-undang yang diamalkan di negara-negara lain, lapor Bernama.

Hishammuddin menambah, rang pindaan itu tidak dibentangkan pada sidang Dewan Rakyat kali ini, yang berakhir 17 Disember lalu, kerana tidak sempat dibahaskan.

"Sememangnya menjadi tanggungjawab pihak kerajaan untuk membentangkan sebarang pindaan ISA di Parlimen dengan kadar segera apabila semua aspek kajian dan prosedur berkaitan telah dipatuhi dan diyakini," beliau dipetik berkata dalam satu kenyataan hari ini.

"Bagaimanapun, saya merasakan bahawa pindaan ini lebih sesuai dibentangkan dan dibahaskan terus pada sidang Dewan Rakyat akan datang."

Menurut agensi berita itu lagi, beliau berkata, pertemuan awam telah berlangsung dengan jayanya serta terdapat permintaan daripada ahli-ahli parlimen pembangkang agar mereka turut dilibatkan dalam pertemuan awam seterusnya.

"Permintaan ini disuarakan kepada saya ketika penggulungan Bajet 2010 kementerian pada 10 November lalu.

"Malah, permintaan badan-badan NGO untuk mengadakan sesi-sesi penerangan dan perbincangan awam untuk mendapat respons juga perlu diberikan perhatian dan ruang masa secukupnya," kata Hishammuddin.

Tambahnya, hasil sesi pertemuan awam dan perbincangan bersama kumpulan fokus, Jawatankuasa Teknikal Kajian Undang-undang sedang di peringkat akhir untuk meneliti setiap pandangan dan cadangan yang telah dikemukakan semasa sesi tersebut sebelum sebarang pindaan dibentangkan di Parlimen.

Sebagai undang-undang pencegahan yang sangat penting, katanya, sebarang penggubalan atau pindaan ISA memerlukan kajian dan penelitian terbaik.

Sumber : Malaysiakini

JEBAT_BERANI : SEBENARNYA TIDAK CUKUP DENGAN HANYA MEMINDA ISA..APA YANG SEBENARNYA PERLU DILAKUKAN OLEH KERAJAAN '1MALAYSIA' ADALAH MEMANSUHKAN TERUS ISA KERANA IANYA BERCANGGAH DENGAN HAK ASASI MANUSIA..

MALAH ISLAM JUGA TIDAK BERSETUJU DENGAN ISA YANG MANA MENJATUHKAN HUKUMAN TERHADAP SESEORANG TANPA BICARA..SEDANGKAN ISLAM MEMBERI PELUANG KEPADA ORANG YANG DIDAKWA BERSALAH UNTUK MEMBELA DIRI..

DAN HARI INI APA YANG LEBIH MENAKUTKAN KITA ADALAH APABILA ISA DIGUNAKAN UNTUK TUJUAN POLITIK..PUAK-PUAK UM-NO/BE-END MENGGUNAKAN ISA BAGI MENGHALANG SEBARANG PIHAK DARI MENJATUHKAN MEREKA...

OLEH ITU ADALAH WAJAR ISA DIMANSUHKAN MEMANDANGKAN KETIDAKADILAN YANG BERLAKU DENGAN KEWUJUDANNYA...MALAH MALAYSIA SUDAH MEMPUNYAI INTITUSI KEHAKIMAN YANG BOLEH DIGUNAKAN PIHAK KERAJAAN BAGI MENDAKWA ORANG YANG MEREKA DAPATI BERSALAH..AYUH RAKYAT MALAYSIA KITA BERJUANG MANSUH ISA DEMI KEADILAN SEJAGAT

No comments:

Post a Comment