WELCOME

;
;

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

BANTU PERNIAGAAN OKU

PENGIKUT JEBAT_BERANI

Monday, December 28, 2009

MAHFUZ : KAJI SEMULA KESELAMATAN BAS DUA TINGKAT

Kaji semula keselamatan bas dua tingkat-Mahfuz

Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 27 Dis: Pengerusi Lajnah Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar PAS Pusat, Datuk Mahfuz Omar menyarankan kerajaan mengkaji semula tahap keselamatan bas dua tingkat yang digunakan untuk perjalanan jarak jauh.

Mahfuz yang juga Naib Presiden PAS berkata, setiap kali berlakunya kemalangan membabitkan bas ekspress dua tingkat, penumpang yang duduk di tingkat bawah selalunya menerima kesan yang teruk dan menyebabkan kehilangan nyawa.

"Kemalangan awal pagi semalam membabitkan bas dua tingkat dan boleh dikatakan setiap kali kemalangan berlaku, yang menerima kesan teruk ialah penumpang di bahagian bawah.

"Isunya adakah bas ekspress dua tingkat ini selamat digunakan di lebuh raya di Malaysia ini?Apakah ada jaminan dari segi tahap keselamatannya," kata Mahfuz ketika dihubungi Harakahdalily pagi tadi.

Mahfuz turut merakamkan ucapan takziah kepada semua keluarga mangsa yang terlibat dalam kemalangan melibatkan bas dua tingkat milik Sani Express Sdn. Bhd. di KM 272.8, Projek Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS) arah utara, kira-kira lapan kilometer selepas Plaza Tol Ipoh Selatan awal pagi semalam.

"Saya ucapkan takziah kepada semua keluarga mangsa yang terlibat dalam kemalangan awal pagi semalam, dan saya harap semoga keluarga mangsa bersabar dan redha menerima ujian ini," katanya yang juga ahli Parlimen Pokok sena.

Berikutan kemalangan maut itu, Mahfuz menyarankan agar kerajaan membentuk satu Suruhanjaya Diraja yang diselia oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalanraya malaysia (MIROS) dan dianggota pelbagai pihak yang berpengalaman dalam aspek keselamatan jalan raya dan pengangkutan awam di peringkat antarabangsa.

"Saya cadang kepada kerajaan untuk bentuk satu Suruhanjaa Diraja untuk melihat soal sistem pengangkutan awam di negara ini termasuk infranstruktur jalan dan sebagainya.

"MIROS perlu diberi tanggungjawab untuk menjadi sekretariat kepada suruhanjaya ini untuk mengkaji dengan telus dan mendalam langkah-langkah yang perlu diambil untuk menangani masalah ini.Malah ianya juga perlu dianggotai oleh agensi bukan kerajaan contohnya pihak pengusaha bas ekspress sendiri dan persatuan pengguna," katanya lagi.

Meskipun tidak menolak faktor pemandu memainkan peranan penting, namun ategas mahfuz, kerajaan juga harus mengkaji faktor lain terutamanya tahap keselamatan lebuhraya samaada menepati piawaian keselamatan antarabangsa atau tidak.

"Saya tidak menafikan kenyataan yang dibuat oleh pihak polis berasaskan kepada pengakuan pemandu bahawa dia terlelap ketika memandu.Kita tak boleh nafikan faktor manusia dari sudut pemandu itu tapi faktor lain dari sudut pembinaan infranstruktur lebuh raya harus dilihat secara menyeluruh.Adakah pembinaan lebuhraya utara selatan ini menepati piawaian keselamatan antarabangsa," tegasnya.

Mahfuz juga tidak bersetuju dengan cadangan Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) supaya Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) menggantung operasi semua bas milik syarikat Sani Express sementara menunggu siasatan selesai.

Hal ini katanya akan memberikan implikasi yang negatif kepada banyak pihak termasuk menjejaskan pendapatan pekerja-pekerja syarikat berkenaan.

"saya tidak bersetuju untuk gantung permit semua bas ekpress Sani sebab (tindakan) ini akan beri implikasi yang lain.Melainkan permit bas itu digantung kerana tidak mengikut peraturan yang ditetapkan.Selagi ia mengikut peraturan, permit tidak harus digantung.

"Bila permit digantung,syarikat tidak ada sumber kewangan untuk membayar gaji pekerja-pekerja di semua bahagian. Ini sudah tentu menjejaskan pendapatan pekerja. Bagaimana mereka hendak menampung perbelanjaan keluarga, persekolahan anak-anak," ujarnya.

Apatah lagi katanya, bas yang mengalami kemalangan itu tidak mempunyai rekod buruk sebelum ini.

Beliau dalam pada itu menyambut baik tindakan syarikat Sani ekpress yang menyediakan pampasan kepada semua keluarga mangsa yang terlibat dalam tragedi tersbut bagi meringankan beban mereka.

"Saya setuju Syarikat Sani Ekspress bagi pampasan kepada keluarga mangsa. Bagi dilihat mereka bertangungjawab di atas kemalangan yang berlaku, syarikat berkenaan juga seharusnya membiayai kos pengebumian setiap mangsa itu," katanya.

Sementara itu, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr. Lo' Lo' Ghazali menyarankan syarikat-syarikat bas ekspress supaya lebih bertanggungjawab di atas kesediaan dan kebajikan pemandu-pemandu.

"Ini bagi memastikan mereka memandu dalam keadaan yang peka dan penuh tanggungjawab terhadap berpuluh-puluh nyawa pemumpang di tangan mereka," katanya dalam satu kenyataan melalui khidmat pesanan ringkas kepada Harakahdaily.

Dalam kejadian pukul 1 pagi semalam, 10 penumpang bas dua tingkat Sani Express maut manakala dua lagi cedera dengan seorang daripadanya parah apabila bas itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan di KM272.8, Lebuhraya Utara-Selatan(PLUS) arah utara.

Sumber : Harakah Daily

JEBAT_BERANI : KERAJAAN SEPATUTNYA DARI DULU LAGI MENYEDIAKAN SATU PLAN PERANCANGAN BAGI MENYELESAIKAN KES-KES KEMALANGAN MAUT YANG MELIBATKAN KENDERAAN AWAM SEPERTI BAS INI..KERAJAAN SEPATUTNYA MENGKAJI DARI AWAL AKAN KESESUAI BAS 2 TINGKAT INI DIJALAN RAYA MALAYSIA..

JANGAN SAMPAI KEJADIAN KEHILANGAN NYAWA INI BERULANG KALI BERLAKU BARU KERAJAAN INGIN MENGAMBIL TINDAKAN YANG DRASTIK..KERAJAAN PERLU BERTINDAK DARI SEKARANG DEMI KESELAMATAN PENUMPANG KENDERAAN AWAM INI...

No comments:

Post a Comment