WELCOME

;
;

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

BANTU PERNIAGAAN OKU

PENGIKUT JEBAT_BERANI

Wednesday, March 10, 2010

PAS BANTAH MANSUH CUKAI BUGGY GOLF

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) tidak melihat apa-apa faedah kepada rakyat terhadap dasar Kerajaan BN yang secara tiba-tiba mengumumkan pemansuhan cukai import bagi pembelian baru kereta buggy untuk kegunaan kelab-kelab golf di seluruh negara berkuat kuasa serta-merta.

Pada masa ini sebuah kereta buggy yang standard diperingkat antarabangsa boleh memuatkan dua orang pemain dengan membawa peralatannya sekali adalah berharga sekitar RM 12 ribu-RM 60 ribu, tidak termasuk harga cukai.

Namun, penggunaan kenderaan jenis ini adalah terhad untuk kegunaan di padang-padang golf mewah untuk pemain-pemain golf. Menurut laman web golf-malaysia.com, Malaysia cuma mempunyai 162 Kelab golf sahaja diseluruh negara dengan kadar yuran keahlian paling rendah adalah RM 4,000 setahun.

Pemain-pemain Golf tempatan kebanyakannya terdiri dari kalangan mereka yang berpendapatan tinggi. Walaupun sudah ada mereka yang berpendapat sederhana bermain golf tetapi hanya sebagai aktiviti santai dan riadah, bukannya untuk menjana pendapatan negara. Mereka yang mengunakan Kereta buggy ini pula hanya golongan mewah, sedangkan pemain golf yang biasa hanya berjalan kaki keliling padang golf.

Di Malaysia kita mempunyai kurang 20 orang pemain profesional yang didahului oleh Danny Chia dan M. Sasidaran. Sedangkan ramai yang lain adalah pemain amatur dan Golf bukanlah kerjaya tetap mereka.

Harapan Malaysia menjadikan 162 Kelab yang ada sebagai destinasi pelancongan bagi peminat Golf tetap boleh terlaksana walaupun Kerajaan tidak mengenakan pengecualian cukai.

Rakyat semakin pelik dengan dasar Kerajaan hari ini, minggu lepas Kementerian kewangan mengumumkan bakal mengurangkan kadar Cukai pendapatan dan Cukai Syarikat. Semalam, cukai kereta buggy pula. Yang pasti Kerajaan cuba mengurangkan cukai-cukai yang dinikmati oleh orang-orang kaya dinegara ini dan kemudiannya mengalihkan beban cukai itu kepada skim cukai baru bernama cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang akan dikenakan ke atas semua barangan. Kesannya akan dirasai oleh semua lapisan rakyat bukan golongan kaya sahaja.

Walaupun cukai ini hanya 4 peratus, tetapi ianya dimasukkan secara langsung dalam harga barangan keseluruhan yang dibeli melalui pengusaha-pengusaha kilang, pasaraya dan sebagainya. Tiada rakyat yang akan terkecuali dalam cukai ini dan ia jelas akan membebankan semua pihak tanpa mengira berapa jumlah pendapatan mereka.

Jika beginilah keadaannya rakyat yang kaya akan terus kaya. Setiap tahun rakyat yang miskin hanya mampu melihat senarai 40 orang terkaya di Malaysia termasuk adik Perdana Menteri, sedang mereka menjadi semakin miskin kerana terpaksa membeli barang-barang dengan harga yang mahal.

Orang-orang kaya mungkin tiada masalah membayar RM 4 ribu setahun untuk jadi ahli Kelab Golf, tetapi bagi orang miskin mereka terpaksa belanjakan jumlah yang sama pula untuk tampung kos GST yang dikenakan ke atas mereka.

PAS tidak setuju Kerajaan memansuhkan cukai kereta Buggy dan menolak GST dilaksanakan dinegara ini. Sewajarnya Kerajaan menyusun struktur cukai agar orang-orang kaya dapat memberikan banyak sumbangan pada negara untuk kepentingan rakyat yang miskin yang bekerja untuk mengkayakan mereka. Kerajaan perlu berhemah dalam berbelanja dan bijak menguruskan sistem cukai negara tanpa membebankan rakyat yang tidak sepatutnya dibebankan dengan pelbagai jenis cukai.

Ust Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat

No comments:

Post a Comment