Hamba pon tak tahu apa yang harus hamba kategorikan terhadap kakitangan kerajaan yang akan hamba ceritakan kisahnya ini..Cuma apa yang jelas bagi hamba,samaada beliau hanya sekadar ingin melawak atau bergurau..Ianya hanya menampakan 'kebodohan' dan 'sikap tidak bertanggungjawap' beliau ketika menjalankan tugas..
Tentu pembaca sekalian tertanya-tanya apa yang cuba hamba nyatakan sebenarnya..Hamba pun sebenarnya tidak tahu bagaimana harus hamba nyatakan cerita berkenaan kakitangan di Jabatan Hasil Dalam Negeri (LHDN) ini..Hamba rasa ada baiknya pembaca sekalian membaca sendiri kisah benar yang hamba akan paparkan ini..
Pada suatu hari, seorang pekerja swasta telah membuat panggilan ke LHDN dan bertanyakan 'Form 'B'. Salah seorang kerani LHDN telah menjawab panggilan tersebut dan bertanyakan alamat bagi membolehkan borang tersebut dihantar dan berikut adalah perbualan mereka :-
Kerani LHDN : Boleh bagi alamat encik?
Pekerja Swasta : Ok, hantar ke Ranhill Worley di opis saya.
Kerani LHDN : Apa Ranhill? ...... eja macam mana?
Pekerja Swasta : R.A.N.H.I.L. L eja dia camni : 'R'.. untuk Rumah... 'A' untuk Ayam .. 'N' untuk Nangka... 'H' untuk Holland ... 'I' untuk itik.. 'L.L' untuk lain- lain....'
Kerani LHDN : Ok.. nanti kami hantar ke alamat itu
Selepas seminggu, borang tersebut pun sampai - jom tengok alamat di sampul surat !!! 1Malaysia Boleh!!!
P/S : NILAILAH SENDIRI KALAU DAH MACAM NIE CARA KERJA DAN PENERIMAAN MATLUMAT SEORANG KAKITANGAN MAKA TAK HAIRANLAH BANYAK URUSAN KITA DI PEJABAT KERAJAAN MENJADI LAMBAT ATAU TERABAI..HAMBA SEBENARNYA TAK HAIRAN SANGAT AKAN HAL NIE KERANA DI ERA P-END NAJIB ANTATUYA NIE MEMANG MACAM-MACAM BENDE PELIK BERLAKU..AL MAKLUMLAH DI ERA AKHIR ZAMAN PEMERINTAHAN UM-NO/BE-END
No comments:
Post a Comment