WELCOME

;
;

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

BANTU PERNIAGAAN OKU

PENGIKUT JEBAT_BERANI

Saturday, November 28, 2009

KAUKUS PETROLEUM : BILA TPM LUPA HAK RAKYAT!!!

Muhyiddin ingin gagalkan tuntutan royalti - HUSAM

Mohd Nor Yahya


KOTA BHARU, 27 Nov: Kesanggupan Tengku Razaleigh Hamzah untuk mengetuai Kaukus Parlimen berkaitan isu petroleum di negara ini sepatutnya mendapat sokongan dari semua pihak tanpa mengira parti kerana beliau adalah orang paling kanan dalam pentafsiran undang-undang yang berkaitan petroleum yang dikendalikan oleh Petronas.

Demikian dinyatakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi,Kewangan dan Kebajikan Dato’Husam Musa ketika ditemui dimajis penyampaian sumbangan kewangan kepada warga Dun Salor di Surau berhampiran rumah beliau hari ini.

Menurut Husam,tindakan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang ingin menghalang Ku Li daripada mengetuai Kaukus Parlimen tersebut adalah semata-mata ingin menggagalkan tindakan Kelantan yang ingin menuntut royalti dari Petronas.

“Kaukus Parlimen yang ditubuhkan bukannya untuk kepentingan parti tetapi ia adalah satu tindakan bersama ahli parlimen tanpa mengira parti dalam sesuatu isu yang membabitkan parlimen dan dalam hal petroleum ini ia amat bertepatan kerana ia dibentangkan di parlimen sebelum ini”ujar beliau.

Sebelum ini pihak pembangkang juga sering bersama kerajaan dalam sesuatu isu yang berkaitan negara dan juga luar negara seperti dalam isu menentang kezaliman Israel terhadap Palestin,bantuan bencana alam dan sebagainya.Husam juga berharap selain dari Ku Li yang menyertai Kaukus Parliemen ini,wakil-wakil rakyat dari negeri lain yang terlibat dalam isu petroleum juga patut menyertainya kerana ia melibatkan hasil sesebuah negeri.


Menyentuh tindakan Muhyiddin yang mengganggap Ku Li melanggar prinsip BN,Husam berkata ini tidak timbul kerana Kaukus Parlimen sememangnya melibatkan semua ahli Parlimen dan Muhyiddin boleh dianggap tidak menghormati institusi Demokrasi Berparlimen.

Sebelum itu,Husam telah menyampaikan sumbangan kewangan kepada 32 penerima dalam kategori sumbangan sosio –ekonomi kepada Armalah,Orang Kurang Upaya dan mangsa kebakaran dengan melibatkan RM 14 ribu yang telah mendapat kerjasama Jabatan Kebajikan Masyarakat Kota Bharu.

Husam berharap dengan sumbangan tersebut mereka yang menerima akan menjadikan ia sebagai modal untuk membuat sesuatu perniagaan secara kecil-kecilan dan sempena menyambut Hari Raya Aidil Adha esok, beliau ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua umat Islam.

Sumber : Harakah Daily

Jebat_Berani : TPM TIDAK SEHARUSNYA MENGHALANG TENGKU RAZALEIGH HAMZAH DARI MENYERTAI KAUKUS PARLIMEN BERKAITAN ISU PETROLEUM MALAH SEPATUTNYA TURUT MENGAMBIL BAHAGIAN BAGI MENCERMINKAN SIKAP KETERBUKAAN BELIAU SESUAI DENGAN PRINSIP 1MALAYSIA YANG SERING DILAUNGKANNYA.

KAUKUS PETROLEUM INI TIDAK SEHARUSNYA DIPOLITIKKAN MEMANDANGKAN IANYA ADALAH KEPENTINGAN RAKYAT YANG MANA NEGERI MEREKA MENPUNYAI HASIL MINYAK.DAN TPM SEHARUSNYA MENDAHULUI KEPENTINGAN RAKYAT DARI POLITIK SEMPITNYA.

TINDAKAN TPM MENGHALANG KU LI DARI TERLIBAT DENGAN KAUKUS AKAN HANYA MENJATUHKAN KREDIBILITI BELIAU SEBAGAI TPM UNTUK RAKYAT MALAYSIA.SEORANG TPM MALAYSIA TIDAK SEHARUSNYA MENGAMALKAN POLITIK YANG MEMIHAK HANYA KEPADA SATU-SATU PARTI SAHAJA.

TINDAKKAN MENGHALANG KAUKUS INI JUGA MEMPERLIHATKAN USAHA TPM BAGI MENGGAGALKAN TUNTUTAN ROYALTI MINYAK YANG SEMEMANGNYA MENJADI HAK BAGI SETIAP NEGERI YANG MEMPUNYAI HASIL MINYAK DAN SEKALIGUS MENAFIKAN HAK RAKYAT.....

No comments:

Post a Comment