WELCOME

;
;

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

JOM PAKAT2 TURUNKAN BN

BANTU PERNIAGAAN OKU

PENGIKUT JEBAT_BERANI

Sunday, November 29, 2009

ADNAN YAAKOB TEBANG BALAK TANPA KELULUSAN EIA

KUANTAN, 26 Nov [4.30 pm] - Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh melahirkan kebimbangan dengan sikap tidak bertanggungjawab Kerajaan Negeri Pahang pimpinan Dato' Seri Adnan Yaakob (foto) yang meluluskan aktiviti pembalakan di negeri itu tanpa melalui Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA).

“Saya nak tunjukkan peta, ini adalah kawasan yang telah diluluskan untuk pembalakan dalam tempoh setahun setengah di Pahang yang melibatkan dua hutan simpan, Dia punya total ialah 42 ribu ekar atau 17 ribu hektar secara total tetapi ianya dipecahkan kepada kompartmen-kompartmen yang diluluskan kurang daripada 500 hektar maksudnya tidak perlu EIA. Dan mereka melanggar sistem tanpa membuat Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA). Ia terlepas dari kerajaan negeri tetapi apabila kita petakan, ia kelihatan seperti ini," katanya.

Ujar Fuziah, tindakan tidak bertanggungjawab ini akan mengakibatkan hutan yang sepatutnya menjadi tempat tadahan air menjadi gondol dan menyebabkan kejadian banjir lumpur dan banjir kilat.Malah menurut Fuziah, sekiranya tiada kawalan yang sewajarnya dilakukan, bandar Kuantan yang kecil berbanding dengan kawasan pembalakan tersebut mungkin akan tenggelam akibat bencana alam yang tidak dijangka.

“Saya tahu, negeri Pahang memang ada masalah dari segi penguatkuasaan dan inilah masalahnya yang akan menimpa di Pahang. Jadi, setakat ini kerajaan negeri memberitahu saya ianya tidak mungkin akan berlaku," katanya.

Namun ujar Fuziah, meskipun kerajaan negeri menafikan tindakan mereka itu, Fuziah mempunyai bukti keterlibatan kerajaan negeri dalam meluluskan kompartmen-kompartmen yang berjumlah 17 ribu hektar. “Tapi di sini, saya ada surat kelulusan daripada Jabatan Perhutanan Pahang, mesyuarat exco dan sebagainya dan total semuanya ada di sini. Daripada Oktober 2007, Oktober 2008 dan Mac 2009. Luluskan sedikit demi sedikit dan kini menjadi sebegitu banyak," katanya.




Apa yang berlaku ini sungguh mengejutkan dan tidak masuk akal sama sekali. Masih kita ingat lebih 8,000 rakyat Pahang di Kuantan terpaksa bergelumang dengan banjir besar gara-gara pembalakan yang tidak mengikut EIA ketika itu.

Perkara ini biarpun tidak diumumkan, namun senatero dunia sudah tahu iaany berpunca daripada aktiviti pembalakan yang melanggar syarat. Namun, kenapakah ia dibiarkan terus berlaku lagi sekarang ini.

Apakah kerajaan negeri sudah terlalu kemaruk untuk mendapatkan wang segera, lantaran membenarkan kawasan seluas itu diluluskan tanpa melalui mesyuarat Exco dan EIA?. Tambah mengejutkan, kawasan yang diluluskan itu dipercayai turut diserahkan kepada Mentiga Corporation Sdn Bhd yang telah kami dedahkan dulu tentang operasinya yang sudah "bankrap".

Bukankah, ini menimbulkan prasangka buruk dikalangan rakyat Pahang. Justeru itu, rakyat diminta bertenang dan yakinlah bahawa perubahan harus dilakukan dalam pilihanraya umum akan datang jika tidak mahu negeri ini terus muflis dan dilanda masalah

No comments:

Post a Comment